לאחר רוממות הרוח בתקופת החגים וההתרגשות של תחילת ספר בראשית, אנו מגיעים לשפל בסוף הפרשה הקודמת ובהמשך בפרשת נח. "וינחם ה' כי עשה את האדם בארץ ...ויאמר ה' אמחה את האדם אשר בראתי...."
מהו שורש הרוע, הכשל של האדם המוביל את העולם לחורבן המבול?
לעניות דעתי הפרשה מרמזת לנו מהו הכשל בתחילת הפרשה: כאשר התורה מתארת את המצב של העולם טרום המבול היא כותבת כך "כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ" על הפסוק מבאר רש"י - ר' שלמה יצחקי גדול פרשני המקרא. "השחית כל בשר" כותב רש"י - אפילו בהמה, חיה ועוף נזקקים לשאינם מינם.
כלומר, התורה מתארת מציאות קשה מבחינת הצניעות, התנהגות בעלי החיים והאדם במישור האינטימי, הגבולות לא נשמרו. לא הגבולות בין רשות היחיד לפרהסיה ולא הגבולות בין אדם לרעהו, הכל כוחני ואגואיסטי.
כאשר נח מצווה על בניית התיבה בציווי עצמו מסתתר התיקון "ובאת אל התבה אתה ובניך ואשתך ונשי בניך אתך". "מכל הבהמה הטהורה תקח לך שבעה שבעה איש ואשתו ומן הבהמה אשר לא טהורה הוא שנים איש ואשתו".
התבוננות מעמיקה בפסוקים אלו מראה שהן לאדם והן לבע"ח ישנה מערכת יחסים - איש ואשתו, ישנם גבולות.
נוסף על כך, בתוך אותה המערכת העדינה של קשר "איש ואשתו" בתיבה היה אסור לנח, אשתו ובניו ונשותיהם לחיות באינטימיות לספק את הרצון היצרי הטבעי, אתה ובניך לחוד ואשתך ונשי בניך לחוד.
כאשר כל העולם נמצא בצער אי אפשר להישאר אדישים ולחיות כרגיל.
ביציאה מהתיבה, כאשר המבול שכך והמים ירדו. מצווה ה' את נח "צא מן התבה אתה ואשתך ובניך ונשי בניך אתך".
כעת הותר לנח ולבניו לחיות בגבולות ובצניעות לחזור לחיות באינטימיות איש ואשתו.
בהמשך הפרשה כאשר נח נוטע כרם ומשתכר שוב הגבולות נחצים "וישכר ויתגל בתוך אהלה. וירא חם אבי כנען את ערוות אביו..."
רק פעולת אחיו חם מצילה את המצב, "וישימו על שכם שניהם וילכו אחורנית ויכסו את ערוות אביהם ... וערוות אביהם לא ראו"
העולם נתון במתח בין שתי קטבים מחד יצר הקיום הטבעי "פרו ורבו ומלאו את הארץ". אך היצר הזה מכיל בתוכו את מלוא קומת האגו של האדם, הוא יכול להוביל את העולם לשדה של מלחמה ותחרות כוחנית, להתנהגות המתעלמת מהסביבה ומהזולת ובסופו של דבר לחציית כל הגבולות - לחורבן. ומאידך הקוטב של שמירת הגבולות, הצניעות, רגישות אדם לחברו ושימת לב לצרת השני.
האנושות צריכה לבחור בין הקטבים הללו בכדי לשמור ולפתח את האנושות, את העולם. לא לדרדר את העולם לתהום ולחורבן.
המתח הזה נמצא גם בכל מערכת זוגית. מחד ישנו מתח חיובי בין בני זוג המאפשר קרבה. אך כאשר מתח זה מנוצל למאבק של אגו המתבטא בתנועת נפש שבני זוג חשים "שמגיע לי..." עלולים בני זוג להגיע למאבק כוחני והרסני במערכת היחסים העדינה והאינטימית ביניהם.
ככל שבני זוג נעים על הציר שבין התחשבות ושימת לב האחד למצוקותיו של הזולת והכרה בגבולות הצניעות ומאידך למתח החיובי ביניהם המביא לקרבה, הקשר הזוגי יהיה בריא ומשמח.
בהצלחה
אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com