ערכם של המבוגרים בימים אלו

מבט זוגי ומשפחתי לפרשת אחרי מות קדושים תש"פ.
בתקופה האחרונה אני מחפש אחר "המתנות" שאני יכול למצוא בתקופת ההסגר שבו אנו ורוב העולם נמצאים בו.
נדמה לי שכפי שהיה מורגל על לשונו של האדמו"ר האחרון של חב"ד, "הולכים עם הזמן" - כלומר, פרשות השבוע מתואמות לזמן הנוכחי, העכשיו.
פרשת קדושים היא אוסף של הדרכות ומצוות הקשורות לכלל ולפרט, ישנו פסוק שבעת הזו תפס אותי.
"מפני שיבה תקום והדרת פני זקן ויראת מאלוקיך אני ה'".
לכאורה מצווה כה אנושית, מדוע הקדוש ברוך הוא צריך לצוות עליה?!
בשנות החמישים של המאה הקודמת היה יהודי בשם מינושין שיסד את הגישה לטיפול המשפחתי.
בהיותו פסיכיאטר הגיעו אליו משפחות עם תופעות קשות, בהתבוננות בריקוד המשפחתי הוא גילה כי חלק גדול מהקשיים נבעו מפריצת הגבולות בתוך המשפחה. מעמדם של בני המשפחה התערער, מעמד ההורים אל מול הילדים, התערער גם כן, וכמובן גם מעמד הסבים אל מול הדור הצעיר.
איבוד וטשטוש הגבולות ואיבוד המעמד הביא לידי חוסר בטחון ובסופו של דבר להתנהגויות מאד קשות.
ההתבוננות הזו הובילה את מינושין לזהות את הגבולות שנפרצו במשפחה במטרה לחזק אותן ואת הביטחון שכל אחד מבני המשפחה חווים.
נזכרתי במינושין מפני שבתקופה שבה אנו נמצאים, רובנו סגורים עדין בבית, זוהי תקופה שיש בה הזדמנות גדולה או סכנה גדולה.
כאשר השגרה של היום-יום מסודרת לכל אחד יש את המקום שלו בבית במשפחה וכד', כל אחד יודע את תפקידו ומקומו.
אך כאשר כולם נמצאים כל הזמן יחד במרחב מצומצם ישנה אפשרות שהגבולות יטושטשו.
במקום שההורים יתוו את הסדר פתאום יכולים הילדים להיות "בעלי הבית" אחראים על סדר היום הערכי ואף המעשי של המשפחה. בתוך כל זה עלולים להתפתח המון רגשי אשם למי שכביכול לא מספק את הבקשות והצרכים.
ובמישור יותר רחב, בעולם נשמעים קולות המתייחסים לחולי הקורונה המבוגרים בעין שונה מאשר לצעירים. כביכול קבוצת הסיכון הגדולה של המבוגרים מוסתת לשוליים בכדי לפנות את האמצעים לצעירים שהם יצרניים יותר.
בפסוק שהזכרתי קודם, התורה מעלה את הסדר הנכון בחיים ובמשפחה, קודמים במעלה הם הזקנים אלו בעלי חכמת החיים, אלו שאנו הצעירים שואבים מהם כח ערכי ומוסרי, אחריהם באים ההורים ואחריהם הילדים.
כולם מזינים אלו את אלו בכוחות ובאחריות.
זה מזכיר לי סיפור המופיע בתלמוד: מסופר על אחד מגדולי חכמי התלמוד שהגיע לרומי והצליח להיכנס לקתדרה של חכמי רומי. שאלו אותו חכמי רומי מה ההבדל בין חכמי ירושלים לחכמי רומי?
ענה להם שאצל חכמי רומי "עליונים תחתונים ואילו אצל חכמי ירושלים המציאות מסודרת" - כלומר המבוגרים נמצאים במוקד קבל ההחלטות לעומת הצעירים שנמצאים במרחב ההיקפי.
כלומר, החוסן הרוחני הוא כאשר כל אחד יודע את מקומו, כך אפשר גם לחזק איש את רעהו מתוך מקום בטוח.
אני חושב שלאור הדברים הללו שבימים אלו שהם כל כך מיוחדים ישנה אפשרות לחזק את מעמד המבוגרים במשפחה, אבא, אמא סבים וסבתות, מכח זה יתחזק גם מקומם ותחושתם של הילדים.
בהצלחה 

אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com 

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם!