איך לבחור בטוב בשעת משבר?

מבט זוגי ומשפחתי לפרשת בלק תש"פ
במבט ראשון לכאורה הפרשה "מיותרת", המחשבות של בלק ובלעם לא התממשו ויתרה מזאת עם ישראל הוא "שחקן" שולי, אם כן, מהו המסר שהתורה רוצה להעביר לנו ולדורות הבאים מסיפור שלא התממש?
כמובן שבמבט יותר מעמיק, התורה מנסה להעניק לנו, לכלל לעם ישראל ולכל אחד ואחד מאתנו מתנה מיוחדת מאד.
מקובל שלכל ילד יש מלאכים שמלווים אותו לכל מקום, כך גם לאומה.
הקדוש ברוך הוא מלווה ומשגיח בכל רגע, לכן הפרשה מבליטה עד כמה צריך להודות על מה שיש ובעיקר גם על מה שלא היה.
ברובד יותר עמוק המשנה בפרקי אבות על הבדל בין תלמידיו של אברהם אבינו לבין תלמידיו של בלעם הרשע ומכאן שגם לבלעם יש בית מדרש, כלומר, יש לו תפיסת עולם הממשיכה להשפיע גם כאשר הוא לא נמצא.
כך גם לאברהם אבינו, הבחירה היא בידינו לבחור לאיזה בית מדרש להיכנס.
מה מאפיין את בית המדרש של בלעם?
לאחר שבלעם מאכזב שלש פעמים את בלק הוא נואם את נאומו האחרון. התואר שהוא מתהדר בו הוא "יודע דעת עליון" - מסבירים חכמינו שבלעם ידע לכוון לרגע שבו הקב"ה כועס ובאותו הרגע להוסיף מושאי כעס.
כלומר, בלעם רואה אתה העולם באופן מאד דיכוטומי, יש רגעי חסד אך יש רגעי כעס, יש אופנים בהם מעוררים את הרגעים הללו כל אותם המזבחות.
בלשון המשנה זהו עין רעה, נפש שפלה.
ולעומת בלעם הרשע, בית המדרש של אברהם אבינו מתאפיין ב"מה טובו אהליך יעקב" עין טובה עין שמייצרת טוב בעולם, לא עולם דיכוטומי שנע בין שחור ולבן, אלא עולם שיש בו טוב שצריך להבליט ולגלות אותו.
יש שיכולם לטעון שלהיות תלמיד של אברהם אבינו זוהי משימה אוטופית, שהרי בעולם יש מציאות של רוע ואסור להתעלם ולצבוע הכל בוורוד.
אך לא זו לא כוונת המשנה וזה לא המבט של אברהם אבינו ביחס לבלעם.
לעניות הכוונה היא אחרת. לגבי אברהם אבינו הקדוש ברוך הוא מעיד ל"מען יצווה את ביתו אחריו...".
אברהם אבינו יודע שהעולם לא מושלם, הוא מעוניין לעשות אותו מושלם לתקן אותו.
זהו המבט שהפרשה מעניקה לנו, לא לקבל ולהנציח את הקושי, הרוע והחיסרון ולהיכנס לעמדה של קורבן המלווה בתחושות של כובש ונכבש, של חזק וחלש.
העולם היא זירה שמזמינה שינוי והשינוי תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו.
המסר הזה קריטי למארג הזוגי והמשפחתי.
במהלך טיפול בזוג שמתמודד עם קשיים מאד גדולים, קשיים אמתיים שאינם מדומים, הזוג התבצר בעמדתו שלא לנסות לגשת לקושי, כביכול "הכל טוב ואין טעם לעשות מהומה משום מה"
אך לאחר שהקושי היה נוכח הם הרגישו כבולים בקושי, "אז מה אפשר לעשות?"
היינו לקראת סוף הפגישה וביקשתי מהם לבצע משימה, ביקשתי מכל אחד מבני הזוג לחפש מישהו שזקוק לעזרה ולעזור לו וליתר דיוק לחפש משהו טוב שאפשר לעשות לבן הזוג-לעזור לו.
הם הסתכלו עלי כאילו נפלתי ממאדים. כשבאוויר נכחה השאלה "עד שאנו מבינים את מצבנו, מה הצורך לעשות לשני משהו טוב, אנחנו מלאי רגשות קשים זה לעומת זו?"
הסברתי שהעולם הוא לא מחולק בין שחור ולבן כך גם באדם אין או טוב או רע.
העולם הוא שילוב של טוב ורע, כאשר האדם כלוא בראיה חד צדדית חייו הם שחורים ומלאי חושך אין לו כח להמשיך ולסחוב את עגלת החיים והזוגיות. אך כאשר אדם עושה למישהו מעשה טוב, הוא מתחבר לכוחות הטוב שבו ומיד רואה את החיים קצת אחרת. כך גם כלפי הזוגיות.
לכן דווקא בשעת משבר נכון לעשות משהו טוב לבן הזוג וכל יהיה ניתן לנהל את המשבר טוב יותר.
כבר למחרת, קיבלתי משני בני הזוג הודעה ובה ראייה לעד כמה העצה הזאת נראתה קשה ליישום, אך הם ניסו
ולמרבה ההפתעה זה עבד. האווירה הייתה קצת אחרת ואפשרה להם לנסות להתמודד עם הקשיים האמיתיים.
בכל אחד יש בלעם קטן ולהבדיל אברהם אבינו, והבחירה למי להקשיב היא שייכת לאדם עצמו.
האם לראות העולם כדיכוטומי? האם לחפש את רגעי הכעס? או החסד? או שמא העולם קיים ויש בו הכל וצריך לבחור את מה להבליט.
אני מציע לכל אחת ואחד מאיתנו להיות מתלמידי אברהם אבינו להיות בעל עין טובה ולב טוב, וברגעי הקושי לחפש למי לעשות טוב ולהתחבר לטוב.
 


אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com