מי חזק יותר? נשים או גברים?

מבט זוגי ומשפחתי לפרשת שמות תשפ"ב
בשעה טובה אנחנו מתחילים בספר חדש, ספר שמות. מתחילים עם דור חדש, דור הבנים, דור העם. התורה כבר לא עוסקת במשפחה גרעינית, אלא בעם, זהו ספר הולדת העם.
אך בשונה מכל עם אחר, עם ישראל נולד ומתפתח בגלות, בתנאים מאד קשים ובניגוד לכל ציפייה הגיונית. בפרשה השבוע אנו נפגשים עם דמויות המפתח אשר מלוות את הולדת העם ואת גאולתו מהגלות.
הדמויות המרכזיות בפרשה הם משה ואהרון, אך ישנה קבוצה אחת שחכמינו אמרו שבזכותן נגאלו ישראל - הנשים. החל מהמיילדות אשר מחרפות את נפשן וממשיכות ליילד את בני ישראל ולא רק את בנות ישראל כפי שנגזר על ידי פרעה, דרך מרים אחות משה שצופה בו וחושבת איך להציל אותו כשהוא שט בתיבה. כמובן גם יוכבד שמוכנה להסתכן ולהיות מינקת הילד תחת עינה הפקוחה של בת פרעה וכלה בציפורה שמצילה את יוסף במילת בנו.
התבוננות מעמיקה יותר, מבליטה את עוצמת הגלות בה נתונים בני ישראל. הם אינם משועבדים רק לעבודת פרך. המשפחה הישראלית הייתה בסכנה קיומית. המצרים ראו את בני ישראל כמשאב, שאינו מיועד רק לעבודה, אלא לשיבוח הגזע. לא הייתה זכות קיום למשפחה אלא רק לקיום פרטים כמו להבדיל שיבוח גזע בעלי חיים.
חכמינו מביאים שיחה בין עמרם ובין מרים אחות משה. עמרם טען שבשל הגזרה חייבים לקחת הפסקה ולא להמשיך ולבנות משפחות, זו סכנה קיומית. מרים טוענת להיפך, חייבים להמשיך מתוך אמונה, להמשיך ולבנות משפחות בכדי לאפשר את הקיום של האומה. מרים ניצחה "בוויכוח" מתוך מבט של אמונה - כך גם המיילדות.
לכאורה עמדתו של עמרם הגיונית, אך היינו מצפים שמי שילחם על המשך המשפחה הישראלית לא יהיו רק הנשים, הרי המשפחה חשובה גם לגברים וגם לנשים. חכמינו מעירים שזו אחת מהתכונות של הנשים - מבט עמוק ורחב אל עבר המציאות, לא רק בשעבוד מצרים אלא בשאר גלויותיהם של ישראל.

מה ניתן ללמוד מכך לזוגיות?
לא פעם אחד מבני הזוג נקלע למשבר או מצוקה, נבין שהמשבר הוא לא רק אצל האדם הבודד, אלא הקשר הזוגי עובר טלטלה. חשוב שלבני הזוג יהיה רצון לשינוי המצב ושהם יפעלו בכיוון הזה. לעיתים נדרשת עזרה חיצונית לשני בני הזוג כמובן, אך פעמים רבות אחד מבני הזוג לוקח יוזמה ופונה לקבל ייעוץ או עזרה בכדי לשפר את הזוגיות.
כאשר מצב כזה נוצר, מצב בו אחד מבני הזוג פונה לקבל ייעוץ, התחושה שלו הרבה פעמים היא לא טובה. הוא אומר לעצמו "אם הזוגיות חשובה רק לי אז אני לא מוכן לטרוח ולהשקיע". כתוצאה מהאמירות והקולות הפנימיים הללו, התהליך נעצר וזוגות רבים מגיעים אף "לפירוק החבילה".
האמת שעל אף ההיגיון בקולות אלו, זו אינה המציאות. בכל מערכת זוגית בני זוג אמנם אחראים באופן שווה לקשר הזוגי אך הם אינם זהים בכוחותיהם ובאמונתם לשינוי בכדי לפעול באופן זהה. הרבה פעמים יש מי מבני הזוג שיש לו יותר כח לראות לאופק ולהתרומם מעל לקושי.
בכדי להתניע תהליך ולגשת לקבל ייעוץ, יש מי שפחות קשה לו להתגבר על הבושה, על אי הנעימות ועל האגו העצמי ולבקש יד עוזרת. מסיבה זו יש כביכול הבדל במעמד כל אחד מבני הזוג, ולא בגלל שלאחד אכפת יותר מהזולת. ראיה כזו נותנת כח ותקווה, להמשיך ולבקש עזרה להתחיל תהליך מתוך הקושי המשותף.
אוסיף פאן חשוב, ישנו פסוק נפלא משיר השירים האומר "משכני אחריך נרוצה..." הרעיה מבקשת מהדוד שהוא יוביל וימשוך אותה עד שהיא תדביק אותו והם ירוצו יחד. לא בכל אתגר זוגי שני בני הזוג נמצאים באותה נקודת הפתיחה והקשר הזוגי הוא קשר שפעמים רבות האחד מוביל ובפעמים אחרות השני מוביל, אך זה לא מעיד כלל על הכרת הערך או החשיבות של האתגר ביחס למי מבני הזוג.
לכן כאשר נתקלים בטלטלה בזוגיות, אותו אחד מבני הזוג שיש לו יותר כח שיפנה לגורם המתאים שיכול לעזור וכמובן לא להקשיב לקולות פנימיים מחלישים. אז, מתוך אמון בעצם הזוגיות והקשר הזוגי בן הזוג יקבל כח ויצטרף לאותה אמונה.

אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com