מבט זוגי ומשפחתי לפרשת בהעלותך תשפ"א
כשמתבוננים בתחילתה של פרשת השבוע, פרשת בהעלותך, נדמה כאילו הפרשה סוגרת את הפרשה הקודמת, פרשת נשא.
הפרשה פותחת בהכנה למסע לקראת הכניסה לארץ ישראל. כשבהמשך מתוארים קשיים איתם מתמודד העם במהלך המסע.
בין לבין מובלעים שני סיפורים שבמבט ראשוני נראים כשוליים, אך בפועל הם בעלי משמעות גדולה מאוד.
התיאור הראשון עוסק באותם אנשים מהעם שלא יכלו להקריב את קורבן הפסח מפני שהיו טמאים. הם דרשו לא להיפקד מהקרבת הפסח ולמעשה ביקשו הזדמנות שניה להקריבו. הקדוש ברוך הוא חידש את האפשרות להזדמנות שניה, "ונתן" להם פסח שני, לא רק לשעתו אלא לדורות.
התיאור השני עוסק במסע מחנה ישראל. "או ימים או חדש או ימים בהאריך הענן על המשכן לשכן עליו יחנו בני ישראל ולא יסעו ובהעלתו יסעו. על פי ה' יחנו ועל פי ה' יסעו....".
מחנה ישראל החונה סביב המשכן, נע רק על פי רצון ה' המתגלה בהעלות הענן או בנוחו. לא ידוע כמה זמן יחנו ומתי ייסעו, אפשר ימים או חודשים. בהמשך הפרשה מתואר ציווי משה רבנו לייצר חצוצרות, שתפקידם להודיע על תנועה או על חנייה.
תנועת הנפש המתוארת היא תנועה של חוסר שליטה וחוסר קביעות של עם ישראל.
איך עם ישראל מצליח ל"שרוד" אם תחושה כל כך קשה של חוסר יציבות כל כך הרבה זמן?
כל חברה ובוודאי מדינה מנסה להתכונן לבאות ,לא לחיות במציאות של חוסר ודאות, שהרי זה גובל בחוסר אחריות. אם כן מדוע הקב"ה מכניס את עם ישראל למציאות של חוסר וודאות?
אמנם מציאות של חוסר וודאות היא מציאות קשה אך היא מאלצת את החברה וגם את הפרט לחלץ מתוך עצמו פנימה עוצמות של חיים בכדי להתמודד עם חוסר הוודאות.
פרשת השבוע מביאה את שני המאורעות הללו בכדי להבליט את שיש בכל אחד מאיתנו, בדיוק כמו באומה, בכל אחד מאיתנו יש את הכוחות הגנוזים שהם עצמיים לא תלויי מציאות.
גם בהוויה הזוגית באופן אימננטי ישנן מציאויות של חוסר וודאות. ישנם מצבים משתנים כגון לידה או שינויי בבריאות או סתם התפתחות של בני הזוג עם שגרת החיים. מצב של חוסר וודאות יכול להכניס את הקשר הזוגי לסחרור מסוכן ביותר. אך אני מעדיף לראות את המציאות הזו כהזדמנות. הזדמנות לגילוי. לגילוי של עצמת הקשר הזוגי ועומק הקשר.
בכדי להתמודד עם המציאות הזו, חייבים מחד לחשוף כוחות של אמונה בקשר ורצון כן האחד בשני כמו בני ישראל שרצו לא לפספס את פסח. ומאידך מנגנון המודיע על השינוי המתרחש.
כדי להבהיר את העניין טענה החוקרת הידועה אסתר פרל, שחקרה את עולם הזוגיות וטענה שכל זוגיות בעצם מוזנת משני כוחות שונים ומנוגדים הפועלים על הקשר הזוגי. מחד השגרה הידועה - המציאות הידועה והמוכרת. המוכר מעניק בטחון לבני הזוג, מעין שקט. אך מאידך ישנו הכרח לכח אחר, כח ההתחדשות לגלות רובד חדש ומשמעותי בקשר הזוגי. היכולת לראות את הזוגיות מתוך עיניים אחרות, לראות כל אחד מבני הזוג במקום בו הם נמצאים כעת ולא במקום בו הם היו לפני רגע מאפשר לזוגיות לגדול ולהוציא כוחות שלא ידענו וראינו שיש בנו.
ההישענות רק על מסורת אבות מקבעת את הקשר, אך הראיה והחיפוש אחר החדש מאפשרת לראות את עוצמת הקשר הזוגי.
איך זה עוב? כאשר מי מבני הזוג מופתע מזולתו, הבטן מתכווצת זה סימן שבן הזוג נוהג לא כפי המצופה. מחד ההתכווצות כואבת ואפשר לבחור לקחת את הקשר לכיוון המוכר והידוע ולהכריח את הזולת לחזור לנהוג דאשתקד. או לבחור לראות ב"בטן" הכואבת הזדמנות לגלות עומק חדש בקשר ובזולת.
הבחירה הזו היא אחד הדברים שניתן ללמוד מהפרשה, הבחירה ככלי המסייע לעבור את המסע אל עבר הארץ המובטחת.
לזוגות רבים קשה לצאת מהמרחב של המוכר אל עבר הגילוי, זוהי מציאות קשה ולוואי ונוכל כולנו לצמוח מאי וודאות, להיות מוכנים לכאוב את ההתכווצות ולפתוח בברור לא להישאב לפרשנויות הנכונות לאתמול אלא לברר מה קורה כעת, כך צומחים.
אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com