צלצלו עכשיו
052-6606036

ייעוץ זוגי, אישי ומשפחתי

מבט זוגי - פרשת וישלח, התשע"ז

הפרשה שלנו היא אחת הפרשות המרגשות שקיימות בתורה.
לאחר שנים של היעדרות, יעקב אבינו חוזר לארץ ישראל, לבית אבא, שם בבית אביו מצפה לו אחיו עשיו עם אותה השנאה שהייתה ביניהם כאילו לא עברו השנים.
מה יהיה במפגש הזה?
הקורא מצפה למפגש קשה ולמרבה ההפתעה המפגש שונה בתכלית, מה מאפשר את השינוי בין מה שנראה כמלחמה לבין מה שקורה בסוף?
הפרשה כולה מאופיינת במפגשים: מפגשו של יעקב עם שרו של עשיו המלאך, המפגש עם עשיו, המפגש של משפחת יעקב עם עשיו.
ולעומת זאת המפגש של שכם בן חמור עם דינה בת יעקב אבינו, המפגש של שמעון ולוי עם אנשי שכם.
ההבדל בין שני סוגי המפגשים שהראשונים מולידים מציאות חיובית, אך האחרונים משאירים בקורא טעם רע מאוד.
נתבונן במפגשים השונים וננסה לראות מה ייחודי בכל מפגש.
ראשית יעקב שולח מלאכים לפגוש את עשיו אחיו, התוצאה ממפגש זה הוא שעשיו מתקדם לקראת יעקב עם צבא של ארבע מאות חיילים.
זהו מפגש שמבחינתו של יעקב הוא בא לשלום, אך עשיו בא ממגמה כוחנית מאוד.
המפגש הבא הוא של יעקב עם המלאך. המפגש הזה מאופיין במאבק מאוד מסתורי אך התוצאה שלו היא ברכת המלאך ליעקב. מה שמך ... "ויאמר לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל כי שרית עם אלוקים ועם אנשים ותוכל" (בראשית ל"ב, כ"ט) - ניצחון ליעקב בלא הכרעה כוחנית.
המפגש הבא הוא המפגש בין יעקב לעשיו - עשיו מתכונן למפגש מלחמתי בו יראה ליעקב מי הוא החזק אך יעקב בחכמתו מכין לעשיו מפגש של רוח.
"כי על כן ראיתי פניך כראות פני אלוקים ותרצני" (בראשית י"ח, ה').
במילים אחרות יעקב אומר לעשיו אני מבקש ממך לקחת את מנחתי כי הפעם אני יעקב רואה בך עשיו משהו אלוקי (פני אלוקי).
המפגש בין יעקב לעשיו מלמד על היכולות הטמונות במפגש, רואים כי ככל שהמפגש נטול חשיבות עצמית וכשאין בו אגו הוא מצליח להיות מפגש מקרב ולא מרחיק.
המפגש הבא הוא המפגש בין שכם בן חמור לדינה בתו של יעקב, שכם לוקח את דינה בכח ומענה אותה - שוב מפגש כוחני, מפגש שהוא כולו אגואיסטי, דינה חסרת משמעות, פועלים בה.
המפגש האחרון הוא מפגשם של שמעון ולוי באנשי שכם - גם כאן המפגש כוחני עד כדי כך שיעקב מגיב בסוף ימיו "בסדם אל תבא נפשי בקהלם אל תחד כבודי כי באפם הרגו איש...".
מה המשמעות של מפגש שמבוסס על כוחנות ואגו עצמי לבין מפגש שמאפשר מפגש של רוח, מהות להתגלות?
המלב"ים ר' מאיר ליבוש שהיה מגדולי חכמי הדור הקודם, מפרש בפירושו על התורה דבר נפלא על הפסוק "ויותר יעקב לבדו" - המשמעות של המאבק בין ה"איש" המלאך,  שרו של עשיו לבין יעקב הוא מאבק של מהות.
המלאך כביכול שואל את יעקב: "האם כאשר אתה בלא שום דבר, אתה לבד בלי הילדים, בלי נשותיך האם אתה עדין יעקב?!
זוהי המשמעות של להיוותר לבד.
מפגש שיסודו מפגש נטול כוחנות, נטול אגו, הוא מפגש בין הצד הכי מהותי בין שניים.
לכן, כאשר יעקב נפגש עם עשיו, הוא מכוון לצד המהותי בין שניהם ולא להכרעה כוחנית, יש לשניהם מקום בעולמו של ה'.
בין בני זוג בפרט ובמשפחה בכלל ישנם מפגשים אין סופיים ברמה היום יומית.
הרבה פעמים מפגשי אלו נתפסים כמלחמת כוחות מי חזק יותר או מי המכריע בבית ובלשון העם מי "לובש את המכנסיים".
גישה כזו היא לרוב מלאת אגו ולא מובילה לשום מקום. לרוב גישה זו מובילה לווכחנות, מריבות ולבסוף אף לריחוק ופירוק התא הזוגי.
אך ישנה דרך אחרת, דרך של מפגשים שיש בהם רצון להיכרות מעמיקה האחד את זולתו.
מה מייחד אותך? מדוע השני חושב ונוהג אחרת ממני?
ככל שבני זוג יתבוננו ויבינו עד כמה השוני ביניהם הוא מתנה, המפגש ביניהם יהיה מפגש מקרב.
אני מציע לכל זוג להתבונן בריקוד שלהם, האם הוא ריקוד של מאבק או ריקוד של גילוי.
להתבונן במה השוני מהווה מתנה לכל אחד מבני הזוג.
בהצלחה


אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com 

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם!