מבט זוגי - פרשת וירא, התשע"ז

בפרשת לך לך אנו ממשיכים במפגש עם דמותו של אבי האומה, עמודו של עולם - אברהם אבינו.
ישנה מצווה הנראית שולית לכאורה הנלמדת מאברהם אבינו, אך עם זאת חשובה ביותר, מצוות הכנסת אורחים.
לאחר שאברהם אבינו בגיל מאה קיים בעצמו ברית מילה, הוא אינו שוכב במיטתו ומתרפא בנחת מחוליו, הוא יושב "פתח האהל כחום היום" ומחכה לאורחים. לפתע אברהם אבינו מזהה שלשה אנשים ורץ לקראתם ומשדל אותם לבוא בצל אהלו.
אברהם אבינו מתאמץ לספק את כל צרכי האורחים על אף מצבו הבריאותי ובנוסף אברהם מגייס את בני ביתו ל"מבצע". ולבסוף, לאחר שהאורחים נפרדו מאברהם אבינו, אברהם מלווה אותם כברת דרך בהמשך מסעם.
חכמינו זיכרונם לברכה לומדים מהתנהגותו של אברהם אבינו ש"גדולה הכנסת אורחים מהקבלת פני שכינה".
נשאלת השאלה: מה כל כך מיוחד במצווה זו?
מתקופתו של קין הפך טבעו של האדם להיות רכושני, בטחונו של אדם נתמך ברכושו, נדרש מאדם הרבה מאוד בכדי להשתחרר מתחושת הרכושנות, לצאת מעצמיותו על מנת להכניס אורחים אל תוך ביתו.
הבית הוא המקום הבטוח, המקום המקובע.
כאשר משפחת אברהם "מתארחים" בממלכת אבימלך או פרעה, פרעה ואבימלך מנכסים את משפחת אברהם, הם אינם מכניסי אורחים כפי שאברהם אבינו עשה.
להכניס אורחים כפי שאברהם אבינו הכניס כרוך ביכולת לצאת מ"איזור הנוחות" ולהכניס מישהו אל "איזור הנוחות" שלך.
כלומר, להכניס אורח הכוונה היא לתת לו תחושה שכרגע הוא "בעל הבית", המארח יעשה הכל בכדי לתת לו תחושה טובה.
בכדי להצליח במשימה לא פשוטה כלל זו, המארח מוכרח להיפתח ולבצע פעולות שיגרמו לאורח להרגיש בבית, הפתיחות הזו משמעה הוא לצאת מהאזור המוכר אל עבר עולמו של האורח.
כיצד מגיעים למדרגת אברהם אבינו?
בפרקי אבות, אברהם אבינו מוזכר כמי שהוא בעל עין טובה ורוח נמוכה.
אברהם אבינו אינו מנכס לעצמו שום דבר, לכן הוא יכול להכניס אורחים בלא לחוש שהוא הבעלים על משהו או מישהו מפסיד - צריך להשתנות.
מבחינתו של אברהם אבינו, ה' הוא בעל הבית ולכן אין לו בעיה להכניס מישהו ל"ביתו של ה'".
זאת ועוד יותר,  אברהם אבינו חש שהוא עצמו אורח בביתו שלו, תחושה זו המלווה בהכנסת אורח היא תנועה נפשית הדורשת המון ענווה.
אברהם אבינו מגדיל לעשות ומחנך את אנשי ביתו דרך ודוגמא אישית, להכניס אורחים.
ליווי האורחים הוא ביטוי ללקיחת אחריות, לא רק לתת לאורח תחושה שהוא בעל הבית כל זמן שהוא בבית, אלא גם לקחת אחריות וללוות אותו בצאתו עד הגיעו למקום מבטחים.
כמה יפה לראות כיצד התורה מראה את הניגודיות שבין אברהם אבינו להתנהגותם של אנשי סדום.
אנשי סדום שאין בליבם יראת אלוקים רוצים לכבוש את אורחיהם לעומת אברהם אבינו.
המצווה הזו , מצוות הכנסת אורחים יכולה להוות סדנא לזוגיות בריאה וממש כמעין טיפול וייעוץ זוגי.
האתגר הגדול בזוגיות הוא להכניס כל אחד מבני הזוג לתוך "ביתו" עולמו של האחר.
התנועה הנפשית המאפשרת שיתוף והכלה הדדית היא בעצם התנועה הנפשית של הכנסת אורחים.
מה נדרש מבני זוג בכדי "לארח" אחד את השני?
ראשית , פתיחות  מוכנות לצאת מתוך העולם המצומצם ולהכיל את השני.
שנית, הערכה לשונות מתוך ענווה ולא מתוך בעלות.
מוכנות לעשות לזולת טוב בלא לצפות לתמורה בלי התניה.
ר' שמחה בונם מפשיסחא  זצ"ל האדמו"ר החסידי בעל הספר "חדוות שמחה" כותב על מצוות הכנסת אורחים, שהמצווה היא לתת לאורח לחוש כבעל הבית.
איך אפשר להחליף את התפקידים ולתת תחושת בעלות על הבית לאורח?
כשבעל הבית רואה באורח משהו ייחודי  אז הוא הופך ביחס לנקודה הזה כאורח.
כך גם בזוגיות, כשכל אחד מבני הזוג את רואה השונה והייחודי אצל הזולת מתוך הערכה, אז הזולת הוא "כבעל הבית" אצלו.
זוגיות בריאה היא היכולת לצאת מעצמך לראות את הזולת ממקום מעריך ומכבד לראות מה השני מלמד בעצם השונות.
אני מציע להתבונן היכן ובאילו מצבים כל אחד "מתארח" אצל בן זוגו ולברר מהם התחומים בהם אנו אורחים אצל בן הזוג ומתי אנו בעלי בית?
לאחר התבוננות זו לשתף את הזולת מתוך הוקרה.
בהצלחה,


אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com 

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם!