מבט זוגי - פרשת חיי שרה, התשע"ז

פרשת חיי שרה אמנם נקראת חיי שרה, אך למעשה היא הפרשה בה שרה אימנו נפרדת מאתנו.
פרשת קבורת שרה אמנו וקניית אחוזת הקבר היא פרשה מופלאה.
לעניות דעתי היא משליכה על מערכת היחסים בין אברהם אבינו ושרה אמנו.
אברהם אבינו מבקש לקבור את שרה אמנו, הוא מבקש לקבל אחוזת קבר מאת בני חת, בני חת מוכנים לתת לו את אחוזת הקבר בחינם – כמתנה, אך אברהם אבינו מתעקש לקנותה ומתעקש שזה יהיה במחיר מלא.
מה פשר ההתעקשות של אברהם אבינו?
אם בני חת מכבדים כל כך את משפחתו של אברהם ומוכנים להעניק לו אחוזת קבר בחינם כאות הוקרה למפעלו של אברהם אבינו – "נשיא אלוקים אתה בתוכנו", מדוע אברהם אבינו פועלה בגישה שעלולה להרוס את האידיליה הזו ומתעקש ולקנות את אחוזת הקבר בכסף מלא?
בהתנהגותו, אברהם אבינו מלמד אותנו פרק חשוב: חכמינו מסבירים שה' ציווה על האדם מצוות בין היתר על מנת  שלא יהיה אוכל חינם.
כלומר, בכדי שהאדם ייהנה מחייו ולא יחוש כמי שמקבל מאת ה' מתנות חינם, לאדם ניתנו מצוות. בעשייתן יזכה האדם לטובה בדין ולא כמתנת חינם.
האדם הוא ייחודי בכך שהוא רוצה לזכות בחייו ולא לקבלם בחינם, אדם אוהב לזכות במשהו כי זה מגיע לו – כי הוא ראוי לכך.
אברהם אבינו לא מוכן להיות חייב לאנשי בני חת, אברהם אבינו רוצה לקנות את אחוזת הקבר בכדי לחוש שאחוזת הקבר היא שלו בדין ולא כמתנת חינם.
אך יש למעשיו של אברהם אבינו טעם נוסף?
אברהם לא תלוי בשום גורם ולא חייב לאף אחד, אברהם לא חי מתוך התחשבות אינטרסנטית, אלא הוא נאמן באופן מוחלט רק לה'.
אם אברהם היה מתחיל לקבל מתנות הוא היה מתנהל מתוך אינטרס התלוי ברצון אחרים.
זהו המסר שאני משתדל לעביר בסדנאות הזוגיות שם למדים על הקשר זוגי, הקשר צריך להיות בנוי ומושתת על אהבה שאינה תלויה בדבר.
כלומר, אם אחד מבני הזוג ישאל את עצמו מדוע הוא נוהג כפי שהוא נוהג כלפי בן זוגי או בת זוגי?
תשובה צריכה להיות כי אני אוהב ומכבד את בן הזוג – פשוט אהבה וכבוד ולא בגלל שישנו אינטרס, כגון שצריך להחזיר טובה וכו'...
הרי לפנינו אהבה שאינה תלויה בדבר - אהבה שאינה מותנית.
בייעוץ וטיפול זוגי אני מדריך כיצד אפשרי להגיע לרמת קשר כזו? וזה אפשרי!
קשר הבנוי על "מתנות חינם" הוא קשר שבסופו של ענין מבוסס על הצורך להחזיר טובה - זה אינו קשר בריא.
כיצד בונים קשר בלא הרצון לתת לבן הזוג שלא שיחשב כ"מתנת חינם"?
הרב אליהו דסלר בספרו "מכתב מאליהו" מסביר ענין נפלא, הרב דסלר מסביר מדוע הכרת הטוב אצל האדם היא יסוד חיוני, הוא מסביר שאמירת תודה על טובה שנעשתה לאדם אינה רק מחווה נימוסית, זוהי התנהגות חיונית לאדם האנושי.
כשאדם מעניק לחברו טובה הוא נמצא במעמד של נותן מתנה, לא תמיד מקבל הטובה יכול להשיב באותו המטבע - טובה. אם כך יחסי הכוחות בין הנותן למקבל יהיו, כמקבל מתנת חינם, מצב לא בריא ובטח שלא נוח להיות בו.
בכדי להשיב את הקשר בין נותן טובה למקבל טובה למצב בריא, ישנה תנועה נפשית של הכרת תודה.
התנועה הנפשית של הכרת תודה היא דבר עמוק מאוד.
כאשר אדם מעניק לחברו טובה, הוא עושה מעשה כלשהו, אך בעיקר הוא נתן לחברו "קצת" מהלב שלו.
כעת מקבל הטובה קיבל יחד עם הטובה את היחס ואת תשומת הלב של חברו, את הלב של חברו.
כשמקבל הטובה מכיר תודה הוא משיב לנותן את תשומת הלב שלו.
הוא אינו נמצא כמי שקיבל מתנת חינם הוא השיב משהו - את הלב שלו.
בין בני זוג הרבה פעמים נעשות מחוות המתקבלות כמובן מאיליהן, הרבה פעמים ישנה ציפייה מאחד מבני הזוג להתנהגות מסוימת והזולת מתאמץ למלא את רצונו, אך זה מתקבל כדבר המובן מאיליו וזוהי כאמור  התנהלות של "מתנת חינם" זה לא בריא.
יש הכרח לשים לב ולהוקיר את המאמץ שהאחד עושה למען השני.
בכדי שהקשר יהיה בריא יש הכרח לראות מה הזולת מעניק ולהודות ובטח שלא לקבל זאת כמובן מאיליו.
אני מציע לכל זוג מפעם לפעם לשתף אחד את השני במה כל אחד מתאמץ לקראת השני ובמה הוא שם לב לדברים, מעשים והתנהגויות שהזולת עושה למענו. מתי קל לבקש ומתי קשה. אני מציע להתבונן מתי ובמה קל להוקיר תודה ובמה קשה יותר. להתבונן מדוע קל ומדוע קשה.
ההתבוננות הזו מעלה את החיים מקשר של "מתנת חינם" לקשר של "אהבה שאינה תלויה בדבר".
בהצלחה בהליכה בדרכו של אברהם אבינו.


אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com 

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם!