מבט זוגי - פרשת ראה


בפרשה שלנו משה רבינו מייסד את החוקים והמשפטים הנוגעים להתנהלות עם ישראל כעם עצמאי.
בין ההלכות הנוגעות לשנת שמיטה ושמיטת קרקעות מופיעה מצוות צדקה - "כי יהיה בך אביון מאחד אחיך באחד שעריך בארצך אשר ה' אלוקיך נתן לך לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון". ישנה אחריות על הציבור ועל היחיד לראות את צרת "אחיך" ולא להתעלם.
מיד לאחר פסוקים אלו מופיע פסוק שכביכול לא מסתדר "כי לא יחדל אביון מקרב הארץ על כן אנכי מצווך לאמור פתח תפתח את ידך לאחיך...".
משה רבינו מברך את עם ישראל שלא יחדלו אביונים, שהם תמיד יהיו?!
היינו מצפים שאם עם ישראלים ינהגו כראוי יפתחו את ליבם אזי לא יהיו עניים, מדוע אם כן, משה מ"ברך" את עם ישראל שתמיד יהיו אביונים?
ה"אורח חיים" הקדוש, אחד הפרשנים של המקרא נותן הסבר מרתק לפסוק הזה.
היינו יכולים לחשוב שאביונים, הם אזרחים סוג ב', מעין נטל על החברה ביחס לאחרים.
אך משה רבינו מחדש שדווקא האביונים מלמדים זכות על שאר העם.
לעם יש זכות בכך שהוא פותח את ידו לאחר, יש בו את מידת תשומת הלב לאחר, הוא אינו סגור בתוך עצמו.
מצוות צדקה היא הערובה שחברה לא תגיע למדרגת אנשי סדום, חברה המגיע למדרגת אנשי סדום אין לה זכות קיום.
במחשבה יותר רחבה יש פה מהפכה מחשבתית שכן, אנחנו רגילים לחשוב שהמטרה היא להיות מושלם ולא להצטרך לעזרת האחר.
משה רבינו מחדש ואומר שזו אינה המטרה. המטרה היא לתת לכל אחד את מקומו על ידי נתינה וקבלה הדדית.
כאשר ה"אביון" בתחום מסוים, מרשה לעצמו לבקש את עזרת חברו, הוא מעניק לחברו משמעות, ופעמים אף את סיבת הקיום.
האדם המעניק דבר מה לזולתו, לא רק שנתן לו דבר מה, אלא גם "נתן לו מתנה" - נתן לו את האפשרות לעבוד על מידת הענווה, ללמוד לבקש עזרה.
לתת צדקה זה לא רק לפתוח את הארנק, אלא לפתוח את הלב, לראות את השני.
כאשר אדם חושב שהוא מושלם הוא לא יכול לראות את האחר.
כאשר אדם מוכן לבקש עזרה הוא עבד על מידת הענווה שלו.
כאשר אדם מבקש עזרה הוא מוכן לקבל עזרה, הוא נותן לאחר את תחושת הסיפוק והמשמעות שהאחר יכול לתת.
הדבר דומה גם ברמה הזוגית, שם פעמים רבות זוגות נכנסים למעין מלחמה, מתוך מחשבה מי יותר מושלם מי לא צריך את עזרת השני ומי יכול להסתדר לבד.
אך ההפך הוא הנכון - ככל שזוג יעבוד במשותף, ממקום המבקש עזרה, ממקום של ענווה. ממקום המוכן להעניק,  מעמדה מכבדת, מעמדה המבינה עד כמה הנתינה היא בעצם קבלת משמעות קיומית אז אותו הזוג יזכה לדרך של חיי חסד ואמת. הזוג יזכה לחיים של כבוד ולא של תחרות.
אני רגיל לאמור שזוג בשל, הוא זוג שבני הזוג מוכנים לבקש אחד מהשני אפילו להכין את המשקה האהוב עליהם.
לרוב ה"קפה " (או התה) זהו משהו שיש לכל אחד העדפה מיוחדת צריך איזשהו ותק בכדי ללכת ולסמוך על בן הזוג ולבקש שהוא יכין את אותו המשקה עם אותם המינונים המדויקים כמו שרק בן הזוג אוהב.
אני מציע לזוגות לשים לב מתי הם מרשים לעצמם לבקש עזרה אחד מהשני, מתי זה קל ומתי זה קשה, מתי זה משמח ומתי לא, מהו האופן שבקשת עזרה מתקבלת בשמחה ומתי היא קשה.
שבת שלום ובהצלחה.


אם גם אתם רוצים להעצים ולשפר את הזוגיות שלכם צלצלו כעת 0526606036
או שלחו אימייל had128128@gmail.com 

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם!